תאריך עדכון אחרון:

 

הסיכונים והסיבוכים האפשריים של ניתוח השתלת שיניים

כמו בכל הליך רפואי, קיימים סיכונים מסוימים גם בהשתלות שיניים, מסיבות שונות ובשלבים שונים של הטיפול. לכן יש להיות מודעים אליהם היטב ולדעת כיצד ניתן להימנע מהם.

מטרת הניתוח היא החלפת שיניים שכבר לא מתפקדות או שאבדו, מסיבות שונות, בשן חדשה שתדמה את התפקוד של השן המקורית. ניתוח זה מצריך ידע וניסיון בתחום ההשתלות, שהוא תחום ספציפי בתוך רפואת שיניים, ובהתאם יש רופאים שמתמחים בו. בתחום זה, המחקר מתמקד בעיקר בחומרים לא סינטטיים שמיועדים להשתלה בתוך ומעל עצמות הלסת. חומרים אלה נותנים בסיס טוב יותר ומשקמים את השיניים.

הסכנה העיקרית בהשתלות שיניים היא עיצוב לא נכון של הגשרים, מכיוון שאת הגשרים מניחים על השתלים והם אלו שאחראים על נשיאת העומס של סגר הפה. אם הגשרים לא מתאימים, זה עלול לגרום ללחץ על סגר הפה.

קיימים שתלים דנטליים מסוגים שונים והם נבדלים אחד מהשני בגודלם, בהרכב החומר, במשטח ועוד. כמו כן, עליהם מונחות תותבות לשיקום ומטרתן לעזור למטופל לתפקד עם השיניים החדשות כרגיל. כדי לדעת מהו השתל המתאים יש לבצע בדיקות מקדימות ושתהיה אינטגרציה בין הידע של רופא השיניים המטפל לבין הרופא המנתח.

 

מה הסיכוי לסיבוכים וכשלים בהשתלה?

ברוב ההשתלות לא מתרחשים סיבוכים כלל, ולמעשה מדובר בסיכוי של 10% לכשל בביצוע השתלה בלסת העליונה, ו-5% בלסת התחתונה. דלקת באזור השתל, אובדן העצם או אובדן של השתלים עצמם הם לא סיכונים חמורים ולא מתרחשים ברוב הטיפולים. כדי להימנע מהם, תמיד מניחים הרבה כתרים שנושאים גשר, ואם יש בעיה באחד מהם, האחרים יבטחו אותו והגשר עדיין יישאר יציב. במידת הצורך ניתן להוסיף שתל חדש אחרי שמשתילים עצם.

 

מהם הגורמים המהווים את הסיכונים העיקריים?

השתלת שן סיכונים

עישון

כאשר מתכננים להתחיל השתלת שיניים, מומלץ מאוד לא לעשן לפני שניגשים לטיפול וכמובן לא לחזור לעשן לאחר הטיפול. זאת מכיוון שעישון סיגריות הוא בין הגורמים העיקריים לכשלים וסיבוכים אפשריים בניתוחי השתלות שיניים. בגלל העישון לא מוזרמת כמות מספקת של דם לפצעים שנוצרים במהלך הניתוח. דבר זה מעכב את תהליך ההחלמה והשיקום, ועלול אף לגרום לאובדן של עצם או של השתל עצמו. במקרים מסוימים יעדיפו להשתיל פחות שתלים.

עוצמת הנשיכה

לעיתים המטופל מפעיל כוח חזק מידי על השתלים זמן קצת לאחר הניתוח, מכיוון שבשלב זה אין הוא מסוגל עוד לאמוד את עוצמת הנשיכה שמותר לו להפעיל. פעולה זו עלולה לגרום לרפיפות של השרף הסינטטי ואף לגרום לו לצאת ממקומו. במידה וזה קורה, יש להרכיב מחדש את הגשר במקרה הטוב, אל במקרה הפחות טוב יהיה צורך להחליף אותו לחלוטין בגשר חדש שעשוי חרסינה – לפעולה זו יש מחיר כלכלי גבוה מאוד.

השתלות בלסת התחתונה

כאשר מדובר במקרה של השתלת שיניים בלסת התחתונה, קיים סיכון נדיר מאוד לפגיעה בעצבים באזור הסנטר ובשפה התחתונה. מדובר בנזק שנגרם לרגישות העצב ובעקבותיו המטופל עשוי לאבד תחושה בשפה התחתונה ובסנטר, מה שיצור חוסר נוחות ותחושה מציקה במשך פרק זמן מסוים, לעיתים גם שנתיים. מי שנפגעים מכך הם בעיקר מטופלים מבוגרים.

מטופלים הסובלים מאוסטאופורוזיס

אצל מטופלים הסובלים מאוסטאופורוזיס או דלדול עצם, קיימת הסכנה לאובדן עצם. זאת מכיוון שהעצם עשויה להיות באיכות לא טובה גם אם בכמות מספקת, ואז השתלה נוספת לא תהיה אפקטיבית כי צריך להמתין שלושה חודשים להתאחות בין העצם לשתלים.

סיכונים נוספים

סיכונים אחרים שיכולים להתעורר נובעים מ הפצעים שמעודדים היווצרות של דלקות; קיים סיכוי לאובדן תחושה בלחי, בפה או בחלקים אחרים של הפנים לאחר ההשתלה, אבל הם חולפים כעבור זמן קצר יחסית. קיים סיכון שהמטופל יסבול מכאבים חזקים במיוחד, נפיחות חמורה של כל הפנים מיד לאחר השתלת העצם – דבר שעשוי לגרום למטופל לא לרצות לצאת מביתו במשך תקופת ההחלמה. כמו כן, ישנו סיכון נדיר שקשור לביצוע ההרדמה בעת הניתוח.

כיצד נגן על עצמנו מפני הסיכונים?

אין סיבה שיתרחשו סיבוכים אם מתכננים כהלכה את שלבי ההליך לפני שמתחילים בו. יש אמצעי זהירות עליהם יש להקפיד במהלך הניתוח: בחירת שיטת ההשתלה המותאמת למטופל, עיצוב כהלכה של הכתר המונח מעל השתלים ופיזור את העומס בזמן המנשך בצורה הנכונה.

כמו כן, ישנם אמצעי זהירות בהם צריך לנקוט לאחר הניתוח ובמהלך השיקום – יש לדאוג לתחזוקה טובה של השיניים, להקפיד על היגיינת הפה ולתת לשתלים את הזמן הדרוש להתאחות עם העצם.

סיבוכים בהשתלות שיניים הם נדירים למדי ואם השתלים הוכנסו כהלכה אין סיבה שיזוזו או יצאו ממקומם, אך במקרה של חשש לסיבוך יש לבצע מספר בדיקות אצל הרופא. במהלך הבדיקה הרופא יחדיר זונדה ויבדוק האם נוצר דימום, את עומקה של הזונדה, מדד החניכיים, האם השן זזה ואם השתלים מקבלים את התמיכה הרצויה או לא. בנוסף, הוא יבדוק כיצד השיניים מגיבות לכאב. על מנת לוודא שאין אובדן של עצם, יש לבצע צילום רנטגן באזור השתלים.

מה עשוי להסתבך במהלך הניתוח?

רוב הסיבוכים נובעים מחוסר זהירות, הערכת מצב שגויה של המנתח וטעויות בהסקת מסקנות מהבדיקות שנעשו לפני תחילת הטיפול. במהלך ההשתלה עלולים להיות שטפי דם ופגיעה בעצבים כתופעת לוואי. אם הניתוח יתבצע בזהירות, תוך שמירה על כללי בטיחות, אין סיבה שיתרחשו סיבוכים נוספים, שהם לרוב הסיבוכים הבאים:

1. תכנון לקוי של התהליך הכירורגי, שאינו מותאם למטופל ובשל כך יכול להביא לתופעות לוואי חמורות. יש לבחור נכון את הרופא המנתח כדי לוודא שלא יקרו טעויות כאלו.

2. עיבוד יתר והיווצרות נקרוזה, נמק – כאשר משייפים את העצם חשוב להקפיד על קירור תמידי של האזור עם נסיוב פיזיולוגי, ולהקפיד שמהירות השיוף לא תגרום לעצם להתחמם. פעולות אלו חשובות מאוד למניעת עיבוד יתר ויצירת נמק.

3. במהלך הניתוח עלול להיווצר זיהום בשל רשלנות בעבודת המנתח או התמצאות שגויה של השתלים.

4. אם המטופל סובל מעצם בעלת צפיפות נמוכה או איכות גרועה, הדבר עלול לגרום לחוסר יציבות במהלך הקיבוע. בעקבות חוסר היציבות הראשונית יש סכנה לסיבוכים בשלבים מתקדמים יותר בטיפול כמו הנחת כתרים או התאחות השתל עם העצם.

5. סיבוך מבני – לעיתים במהלך הטיפול עשויה להיות פגיעה במבנה האנטומי של פני המטופל.

6. סיבוך בקליפת העצם – כאשר מבריגים את השתלים, קליפת העצם עלולה להינזק ויכול להיווצר בה שבר. זה קורה במהלך קיבוע במכתש אם למטופל אין חלל פה-לשון גדול מספיק.

 

סקרנו בפניכם את הסיבוכים האפשריים בזמן הניתוח, וכעת נדבר על הסיבוכים שעלולים לקרות לאחר שהניתוח עבר בהצלחה.

 

סיבוכים בעקבות ניתוח להשתלת שיניים

מדובר בסיכונים שעלולים לקרות כאשר מעמיסים את הכתרים, בזמן ההחלמה כאשר העצם מתאחה עם השתל, בזמן הלעיסה או תוך כדי תחזוקה וטיפול בשתלים הדנטליים.

ראשית, יש סכנה לדלקות שמתפרצות ברקמות באזור השתל כמו בקרום העוטף. בנוסף, קיימת סכנת הרס לעצם המכתש, שהיא עצם של השתל שנקראת Peri-Implantitis. באזור זה עלול להיווצר עומס יתר ולא בגלל זיהום. למשל, עומס יתר מכאני המתרחש כאשר מעמיסים את הכתרים, מה שעשוי לפגוע בתפקוד שלו. כמו כן, סגר פה לא נכון יכול לגרום נזק למנשך או עיצוב שגוי של התותבת. קיים סיבוך נוסף אך נדיר וזהו שתל שעלול להישבר מסיבות כלשהן.

לאחר שסקרנו את כל הסיבוכים האפשריים, הנדירים יותר והנדירים פחות, להלן סיכום מרוכז של גורמי הסיכון הנפוצים ביותר:

1. אובדן תחושה – העשוי להתרחש בגלל ההרדמה. הדבר עלול לגרום לנזק בעצבים, כלי הדם או אפילו לשיניים האחרות בחלל הפה. סיבוך זה הוא נפוץ ולא קשה לטפל בו כאשר מתגלה מוקדם.

2. דחיית השתלים – כאשר הגוף דוחה את העצמים הזרים במהלך ניסיונות ההשתלה, מה שעשוי לגרום לבעיות נוספות. במקרה זה יש להפסיק את הטיפול, להוריד את השתלים בהקדם ולמצוא פתרון אחר.

3. תגובות אלרגיות – סיבוך נוסף שיכול להתרחש, אם כי נדיר. לעיתים מטופלים הם אלרגיים לטיטניום, החומר ממנו מיוצרים רוב השתלים הדנטליים. אך ברוב המקרים הטיטניום מתאים לרקמה האנושית.

4. אובדן העצם – סיבוך שניתן להימנע ממנו בקלות אם מבצעים צילומים של האזור, ואם הרופא בודק את המסה של העצם לפני תחילת ההשתלה.

5. שתלים שנשברים – סיבוך נדיר למדי, אך עשוי לקרות אם המתכת בשתל מתכופפת.

6. עישון סיגריות – גורם לכך שפחות חמצן מגיע לאזור השתלים, מה שמחליש את מבנה העצם, גורם לכאבים, ולעיתים מצריך הוצאה של השתלים.

7. נטילת תרופות – במידה והמטופל נוטל תרופות כימיות נגד דלקת פרקים, יש לכך השפעה שלילית על תהליך ההחלמה של מוח העצם, דבר שיכול לגרום לנזקים כשעוברים השתלת שיניים.