תאריך עדכון אחרון:

 

מהי פלטה ליישור שיניים?

פלטה לשיניים (Dental Braces) הינה מתקן אורתודנטי אשר משמש לפתרון בעיות במבנה הפה והשיניים, דוגמת פערים במבנה השיניים (דיאסטמה), לקויות דיבור ויציאת הלשון החוצה בזמן דיבור כתוצאה ממבנה שיניים לקוי, הפרעות במפרק הלסת וחריקת שיניים בשינה. שימוש נפוץ במיוחד בפלטת שיניים הינו יישור שיניים.

יישור שיניים מהווה טיפול אורתודנטי פופולרי ושכיח ביותר, שבעבר היה נחלתם של אוכלוסיית הילדים ובני הנוער, ועם הזמן הפך נפוץ גם בקרב אוכלוסיית המבוגרים. ניתן לבצע יישור שיניים בכל גיל, אם כי עדיף להתחיל את הטיפולים בגיל מוקדם ככל הניתן, לשם השגת תוצאות יעילות ומיטביות. על פי המלצת איגוד רופאי השיניים, הגיל המומלץ להתחלת הטיפולים באמצעות פלטה ליישור שיניים הוא שבע.

יישור שיניים עשוי להיחשב כקשור לענף שיקום הפה ברפואת השיניים, כאשר הטיפול נעשה למטרה טיפולית של תיקון פגמים בסגר הפה, המהווים הפרעה לתקינות הדיבור השוטף ותהליכי הלעיסה והאכילה.

עם זאת, בשל השפעת ליקויים בסגר הפה על המראה החזותי של הפנים, יישור שיניים עשוי להתבצע כטיפול אסתטי שאינו ממניעים פונקציונליים. טיפול יישור באמצעות פלטה לשיניים מסייע לשיפור אופן הלעיסה, בצורה המביאה לתפקוד מלא, יעיל ומרבי של השיניים בעת האכילה והדיבור.

כמו כן, שימוש בפלטה ליישור שיניים מאפשר לשפר את המראה האסתטי של הפנים, באמצעות יצירת קו שיניים ישר, מחמיא ויפה. ליישור השיניים אפקט מצעיר על מראה הפנים, בשל עיצובם מחדש של קו הלסת והשפתיים. פלטות ליישור שיניים מסייעות לשמירה, הקפדה ותחזוקה של היגיינת הפה, באופן התורם לרמה אסתטית גבוהה של השיניים.

 

אילו פלטות קיימות ליישור שיניים ומהי פלטה שקופה? 

פלטה לשיניים

קיימים שני סוגים עיקריים של פלטות לשיניים – פלטה נתיקה, הניתנת לשליפה בכל עת, ופלטה קבועה, שאיננה ניתנת להסרה עד לתום הטיפול. פלטות שיניים עשויות ממגוון חומרים (מתכת, קרמיקה, חרסינה או פלסטיק שקוף), ועשויות להיות נראות או בלתי נראות (שקופות).

האופציה המועדפת על ידי מרבית המטופלים הינה פלטה נשלפת ושקופה ליישור שיניים, שכן אופציית השליפה מאפשרת שמירה מיטבית על היגיינה וכן איננה כרוכה בבושה ומבוכה כתוצאה מנראות המתקן.

לעומת זאת, פלטות קבועות ונראות נוטות לצבור לכלוך רב ומסבות מבוכה רבה עבור המטופל, עד כדי פגיעה בביטחון העצמי ובאיכות החיים. החיסרון הברור בפלטות קבועות ליישור שיניים הינו הקושי בשמירה על ניקיונה ועל היגיינת חלל הפה. לעומתן, פלטה שקופה ליישור שיניים מאפשרת לנקות ולתחזק את המתקן וסביבתו ביתר קלות.

עם זאת, לפלטה שקופה לשיניים חיסרון של סיכון באיבודה, וכן הסיכון שבחוסר התמדה של המטופל בטיפול. יישור שיניים על ידי פלטה שקופה ונשלפת הינו טיפול המצריך רמת התמדה ומשמעת עצמית גבוהה מצד המטופל. פלטה קבועה נחשבת לפתרון יעיל במיוחד, שכן לא ניתן להסירה ולכן אין סכנה לפגיעה ביעילות הטיפול. בנוסף, הטיפול באמצעות פלטה שקופה לשיניים מתאים עבור מטופלים בעלי מערכת שיניים בוגרת בלבד, ולכן הטיפול איננו מתאים עבור ילדים ונוער.

פלטה לשיניים נושאת במגוון תפקידים מעבר ליישור השיניים, דוגמת תיקון בעיות, ליקויים ופגמים באזור הפה והלסת. לכן, קיימים סוגים שונים של מתקנים אורתודנטיים ושל פלטות לשיניים, המותאמים למגוון מטרות טיפוליות ומצבים רפואיים. ישנה פלטה לשיניים המיועדת להזזה (או מניעת הזהה) של השיניים, ופלטה אחרת שמטרתה שינוי צורת התפתחות מבנה הפנים. קיימת גם פלטה המשלבת בין שתי פונקציות אלו. הטיפול עשוי לחייב פלטה ללסת העליונה, התחתונה או לשתיהן.

קיימות מגוון שיטות ליישור שיניים, ביניהן יישור שיניים לינגואלי (גשר בלתי נראה), יישור שיניים ללא גשר בשיטת אינויזליין, יישור שיניים בעזרת סמכים (לרוב ממתכת) ועוד. פלטות לשיניים מיוצרות בהתאמה אישית עבור כל מטופל, בהתאם למבנהו ולבעיה המבנית ממנה סובל.

מתקנים קבועים ליישור שיניים עשויים להיות רסן, רצועות או כבלים, הקשורים לרוב לפלטות שיניים העשויות ממתכת, פלסטיק, קרמיקה או תרכובת של החומרים הללו. פלטות לשיניים ממתכת מאופיינות בצבע כסוף, בעוד פלטות שיניים מקרמיקה או פלסטיק הן שקופות ולכן פחות בולטות לעין.

 

כיצד נקבע הטיפול המתאים בפלטה לשיניים?

הקביעה באשר לפלטה המתאימה ליישור שיניים נעשית על ידי רופא אורתודנט בלבד (רופא מומחה ליישור שיניים), בהתאם למצב, צרכי והעדפות המטופל. לצורך קביעת הטיפול המתאים, נעשה אבחון כולל ומקיף את המטופל, הכולל הערכה, בדיקה ובחינה יסודית של מבנה ותפקוד הפה והפנים, והערכת הליקוי במנשך או הפגם בנגיסה.

האבחון כולל גם צילומים פנורמיים וצילומי רנטגן של פנים חלל הפה והשיניים. לאחר האבחון, תיקבע תכנית הטיפול המתאימה, ולאחריה יחל תהליך ייצור תבניות שיניי המטופל לצורך יצירת המתקן המתאים ליישור.

 

מה כולל הטיפול באמצעות פלטה ליישור שיניים? 

אורתודנט

ההליך ליישור שיניים באמצעות פלטה נמשך לרוב שלושה חודשים עד שנתיים, ואף יותר במקרים קיצוניים. מספר הטיפולים הנדרש תלוי בטכניקת הטיפול שנקבעה על ידי האורתודנט, בהתאם לאבחונו את המטופל.

משך הטיפול הארוך יחסית נובע מפרק הזמן שלוקח לשיניים ולרקמות הסובבות אותן להתארגן, להתמקם ולהתייצב מחדש באופן מוחלט. פלטה נשלפת מחייבת את הסרה בעת אכילה, צחצוח שיניים וביצוע פעילות גופנית.

על מנת לנקותה, יש להסיר את הפלטה ולבצע צחצוח בעזרת מים, מברשת ומשחת שיניים. בתום ניקיון הפלטה חשוב לצחצח שיניים. כאשר מסירים את הפלטה, מומלץ לאחסנה בקופסה המיועדת לה, לשם שמירה על היגיינה והפחתת הסיכון לאיבודה.

במידה והטיפול באמצעות פלטה לשיניים נעשה באופן מלא ובהתאם להוראות, תוצאותיו צפויות להיוותר באופן קבוע ולצמיתות, ולרוב אין סכנה בחזרה למצב הקודם. הטיפול אינו כרוך בתקופת החלמה, סיכונים או תופעות לוואי משמעותיות, עם כי לעיתים עשוי להיות מלווה בכאבים קלים וחוסר נוחות.

הטיפול מתאים עבור נשים, גברים וילדים הסובלים מבעיות מנשך, לקויות במבנה הפה, הלסת והשיניים או המעוניינים ביישור קשת השיניים לשיפור אסתטיקת הפנים.

 

מחיר: כמה עולה פלטה ליישור שיניים?

עלות טיפול ליישור שיניים בעזרת פלטה נעה בין 4500 שקלים לבין 25,000 שקלים, בהתאם לסוג הטיפול, לביטוח הרפואי ולקופת החולים אליה שייך המטופל. סוגי טיפולים מסוימים מסובסדים חלקית על ידי קופות החולים ולכן מחירם נמוך, לעומת טיפולים אחרים שאינם כלולים בביטוחים הרפואיים השונים ולכן מחירם עשוי להיות גבוה בהרבה.

לדוגמא, מחיר פלטה שקופה לשיניים בשיטת אינויזליין עומד בממוצע על 12,000-23,000 שקלים לשתי לסתות, כאשר הטיפול לרוב איננו ממומן על ידי קופות החולים. פלטות "רגילות", כלומר נראות וקבועות, לרוב מסובסדות על ידי קופות החולים ולכן מחירן זול בהרבה ועומד על 6000-10,000 שקלים לשתי לסתות.

 

סוג הטיפולמחיר טיפול ממוצעמשך טיפול ממוצע
פלטה ליישור שיניים ממתכת (הפלטה הקלאסית)6,000 - 12,000 ש"ח12-16 חודשים
פלטה שקופה (אינוויזיליין)18,000 - 23,000 ש"ח12-16 חודשים
פלטת אינמן (יישור שיניים מהיר9,000 - 12,000 ש"ח4-6 חודשים

 


    השוו הצעות מחיר ממרפאות השיניים המומלצות ביותר בישראל, ללא התחייבות וחסכו זמן וכסף!

    שם:
    יישוב מגורים:
    טלפון:
    הערות:

     

    לסיכום, הטיפול בפלטה לשיניים עשוי להתבצע בשיטות, אמצעים ומתקנים אורתודנטיים שונים, לצרכים ומטרות רפואיות ואסתטיות כאחד. פלטה ליישור שיניים עשויה להיות נראית או שקופה, נשלפת או שקופה, בלסת אחת או בשתי הלסתות, עשויות מקרמיקה, מתכת או פלסטיק. פלטה שקופה לשיניים הינה טיפול פופולרי המועדף על מרבית המטופלים, שכן מדובר בטיפול נוח, יעיל ושאינו כרוך במבוכה בשל בצבוץ המתקן בעת דיבור וחיוך.

    עם זאת, השיטה איננה מתאימה לכולם, שכן מצריכה רמת השקעה, התמדה ומשמעת עצמית גבוהה ביחס למתקנים הקבועים. בנוסף, פלטה שקופה ליישור שיניים לרוב יקרה יותר מטיפולים אחרים, שעשויים להיות יעילים באותה מידה ואף יותר במקרים מסוימים. בחירת הפלטה המתאימה ביותר נעשית על ידי רופא אורתודנט מומחה, על פי הצורך הרפואי והעדפות המטופל.